onsdag 25 augusti 2010

25 augusti

Idag har jag tränat - lyft vikter, cyklat och joggat. Det är då jag mår som bäst, när jag får vara för mig själv och lyssna på musik och träna länge, länge. Jag tror det är då jag är mig själv. Det är kanske ingen som förstår hur jag menar. Vadå dig själv när du är själv? Nej, jag vet inte. För jag är samtidigt rädd för att vara ensam, men vem är inte det? Trots allt tror jag det är skillnad på att vara själv och på att vara ensam.
Jag tror jag skulle kunna trivas väldigt bra som eremit. Bo i naturen, kanske med en hund, odla egna grönsaker och leva för dagen. Men inte för alltid, bara lite då och då. Eller är det att fuska..?

Jag har så många skrivprojekt på gång just nu att jag inte vet var jag ska börja längre. Hur börjar man på alla sina projekt, och kan man börja lite här och lite där på samma gång utan att det blir för spretigt? Är det bara att sätta sig ner varje morgon och ge sig fan på det? Jag önskar att jag gav mig fan på det snart. En gång för alla. "Hejdå, vi ses om ett år, nu ska jag skriva." Lite så, fast under ordnade former.

Snart har jag läst ut Expedition L för andra gången. Den är fantastisk! Inte är det en storslagen berättelse som lyser upp hela ens tillvaro med nya funderingar och budskap, men det är just därför jag gillar den. Den är vad den är helt enkelt - absurd och humoristisk på ett så skönt sätt. När jag känner mig på dåligt humör smäller jag bara upp Expedition L också blir hela världen som gjord av rosa ludd. Boken handlar om ett gäng killar som ska forska i diverse storslagna idéer. Erlend Loe, som skrivit boken, åker därför till en öde i Stilla havet med sitt kompisgäng. Men väl där gör de inte så mycket mer än att sola och beklaga sig över myggorna. Efter ett tag handlar allt om mycket små ting:

"Martin säger att han har lagt märke till att vi tar korta, små steg när vi går, och han påstår att det beror på värmen. Det är en observation. Han ger oss den. Ni kan göra vad ni vill med den, säger han."

Älskar den typen av meningar, precis min typ av humor! Och boken är fullproppad med den typen av formuleringar. Andra böcker han skrivit som är bra är Naiv Super och Doppler.

Jag försöker skriva en dramakomedi, men det är skitsvårt att vara rolig. Jag har absolut inspirerats av Loe, så jag hoppas att det kommer märkas. Boken heter Klara och är än så länge väldigt outvecklad, men snart lägger jag upp några sidor så kan de som är sugna få läsa lite :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar