söndag 29 augusti 2010

Icewind Dale - nördsöndag

Jag har nyligen börjat spela Icewind Dale 1. Konstigt att jag inte har spelat det förr med tanke på hur gammalt det är(och eftersom jag älskade Baldur´s gate är det ännu märkligare). Förutom att det är ett otroligt bra spel är det fantastiskt hur mycket omsorg spelutvecklarna lagt ner på detaljrikedomen. De måste verkligen ha brunnit för storyn och miljön! Idag tycker jag det ofta saknas, den där känslan och kvalitén, i nya spel. Jag spelar hellre ett äldre välgjort spel än nya 3Dspel med dålig story osv. Inte för att det inte finns bra nya 3Dspel, det finns det säkert, men Icewind Dale är överraskande svårt till skillnad från många nutida onlinespel som tycks vara utformade i enkelhetens och vinstintressets namn. Nej, här syns inga stora utropstecken vid varje person som är viktig att tala med, inga linjer som leder dig rätt till varenda uppdrag/monster/person - dem får man minsann leta upp själv.

Jag började spelet med 6hp (haha) och dog hela tiden av något så pyttigt som vargbett. Det gillas! Uppdragen är dynamiska och oförutsägbara - en gång kom jag tillbaka från ett långt uppdrag med ett budskap i stil med "Nej, skelettet i grottan (vars arméer tog sådär ett par timmar att döda) visste inte vad som håller på att hända med er by. Tyvärr. Han hade ingen aning." Haha snacka om att reta gallfeber på stackars spelare! Härligt :)

Hur som helst så hittade jag en bok i spelet (finns massa böcker utspridda på diverse platser). Brukar aldrig läsa dem för de är sällan viktigt för handlingen utan är väl mest utvecklarnas försök att bidra ytterligare till stämningen. Denna bok slog jag i alla fall upp av ren nyfikenhet och där fanns denna lilla berättelse nedtecknad:

Philosophy of Kara- tur

Two chaste shukenja were walking down the road in the rain when they came across a beautiful young woman taking shelter under a tree. She called out to the monks to carry her across a small stream. The first monk immediately moved to help the woman while the second silently protested. The first monk scooped the beautiful lady up in his arms and carried her across the stream, promptly setting her down and continuing on his way. The second monk remained silent for several minutes as the woman disappeared from view. Finally he spoke to his brother.
"We shukenja are not supposed to have contact with women! Why did you pick her up so casually and carry her across the stream?"

The first monk replied,
"Brother, I set the woman down long ago. Why is it that you have not?"


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar