onsdag 25 augusti 2010

Vad är sannolikheten att födas?

****

http://askville.amazon.com/probability-born/AnswerViewer.do?requestId=6174709

Intressant diskussion. Och det är en fråga jag ofta återkommer till - det är antagligen den mest fantastiska och djupgående tankeföreställningen jag känner till. Fastän frågan i sin är lätt att förstå blir svaret mångtydligt och mer svårbesvarat ju mer man diskuterar. Det vore intressant att kunna räkna ut på ett ungefär hur stor/liten chansen är att jag eller du (vem som helst) finns till. Först och främst måste exakt "rätt" kvinligt och manligt fortplantningsmaterial infinna sig vid "rätt" tillfälle, vilket är lättare sagt än gjort. Om man tänker sig hur många miljarder spermier som produceras under en mans liv, så finns det bara en endaste av dessa som tillsammans med en specifik kvinna och hennes gener kan leda till exempelvis mig. Så först ska två specifika människor fatta tycke för varandra, sedan ska det dessutom klaffa på en sådan micronivå, för att det ska kunna bli just jag som föds. Försöker man räkna ut sannolikheten för detta blir det mycket små procentuella möjligheter.

Men det slutar ju inte där. Sedan ska samma sak gälla för både ens pappa och ens mamma och deras pappor och mammor osv osv, tills man går så långt tillbaka bland alla ens förfäder genom alla tider. Alla ska ha skaffat barn med precis den person de har skaffat barn med och varje gång ska det klaffa på micronivån. Alla måste ha överlevt till vuxen ålder och skaffat barn - och inte vilket barn som helst, utan ett specifikt barn av alla miljarder olika kombinationer. Vidare kan man konstatera något självklart: Alla människor som lever är slumpade i ett slags gigantiskt lotteri. Men det är fortfarande lika liten chans att du lever som att du skulle lyckas pricka in 7 rätt på lotto varje gång du köper en lottorad. Så perfekt och exakt ligger vägen bakom var och ens födsel. Slump? Ja visst, på sätt och vis. Osannolikt, om man räknar ut rent procentuellt? Verkligen! Egentligen är sannolikheten att just du eller jag lever så liten att vi egentligen inte kan finnas.
Sedan har länken andra intressanta inslag - bland annat de som menar att man hade ändå blivit "sig själv" eftersom man föds i en viss miljö och formas av den, fastän man kanske skulle haft lite andra uppsättning gener så hade man ändå varit samma människa. Absolut, men om man talar om exakt jag och du så som vi ser både på micronivå och utseendemässigt, då får det inte ha funnits några avvikelser någonstans.

Nu kan jag inte tänka på det här mer, jag blir så förvirrad!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar