torsdag 14 oktober 2010

14 oktober

Idag fixar jag det sista inför resan imorgon. Växlat pengar, packat osv. Kameran ska följa med samt ngra böcker så jag inte tappat bort mig i delkursen helt.

Igår lästa jag färdigt kung Oidipus (av Sofokles ca 500 år f. Kr.), och läste även texter av den romerska författaren Ovidius. Riktigt impad av Ovidius faktiskt. Han levde och var verksam runt Jesu tid (född ca 40 år innan Jesus och död ca 20 år e. Kr.) Och det var han som exemeplvis skrev berättelsen om Narcissus och Eko, han skrev också en slags Romeo och Juliaberättelse som heter Pyramus och Thisbe, som jag kan tänka mig har legat till grund för Shakespeare eftersom de nästan har identisk fabel och intrig. Sedan läste jag också av Ovidius berättelsen om Philemon och Baucis. Den  handlar om ett äldre par som hjälper några gudar som tagit mänsklig form nere på jorden. Endast detta äldre par, av tusen dörrar som gudarna knackat på, tar sig an de förklädda gudarna och ger dem mat och husrum. De får sedan en önskan uppfylld av gudarna och deras endaste önskan är att slippa se varandra så småningom gå bort. Gudarna går med på detta och gör så att de både fövandlas till träd när tiden är inne, och tillsammans står dessa två träd brevid varandra genom tiderna. Den typen av korta och sagolika berättelser skrev Ovidius. Hur fint som helst, och dessutom inspirerande eftersom hans skrivsätt är lite likt den typ av berättande som jag själv sysslar med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar