torsdag 7 oktober 2010

7 oktober

Sitter och lyssnar på West Side Story, filmmusiken från 1961. West Side Story är för mig den absolut bästa musikalen genom tiderna. Försöker få tag i den så att jag kan ha en riktig West Side Story-kväll. Romantisk och mörk, samhällskritisk och drömsk. Jag blir så lycklig och lyrisk. Vet inte om jag länkat till den innan: Leonard Bernstein – Something's Coming

Nu har jag städat färdigt med Christian. Jag flyttar in med min dator i lilla rummet nu ett tag. Jättefin har här blivit.

Ska avsluta min D-kurs i Idé- och lärdomshistoria en gång för alla (fattades 7.5p för att få ut min magisterexamen). Fick en s. k. läsdelkurs av min förre detta handledare Svante Nordin. Schysst av honom. Fick välja ämnen själv (politisk idéhistoria, djuretikens idéhistoria samt genusvetenskapens idéhistoria) och sen valde han ut böcker utifrån dem och föreslog åt mig. Läsdelkursen går ut på att jag ska läsa fyra verk, skriva referat om dem och sen möta upp Svante för av diskutera alltsammans. Det roliga var att han tipsade om några böcker som han själv varit delaktig i, skoj att jag vlade ämnen som han själv varit aktiv med att skriva om! Ska bli kul att få läsa vad han skrivit. Listan ser ut som sådan:

Gustav Holmberg m fl - Djurens idéhistoria
Svante Nordin - Det politiska tänkandets historia
Svante Nycander - Liberalismens idéhistoria
Judith Butler - Gender trouble


****

Fick förklarat för mig var Magic handlar om, spelkorten alltså :P Blev främst faschinerad över det illustrativa och berättande som korten står för. Gick in på Magics hemsida och insåg att det är Wizards of the coast som ligger bakom alltsammans (Wizards of the coast hade bland annat ett finger med i Baldur´s gate samt att de ger ut massor av bokserier inom fantasy, exempelvis Forgotten Realm). Hur som helst hade de massvis av information hur man skulle gå tillväga ifall man var sugen på att skicka en art portfolio, om man ville skicka litterära bidrag till deras tidningar, eller och man sist men inte minst ville skicka manus på en bok till något av deras bokserier. Det är verkligen något sådant jag skulle vilja jobba med! Tänk att få göra concept art till spelkort med olika motiv, att skriva korta och långa fantasifulla äventyr och få dem publicerade och uppköpta.

http://www.wizards.com/Company/Careers.aspx?x=wz_company_about_submissions

Jag ska, jag vill! Jag måste bara organisera mig. Herregud, det är så mycket jag vill hinna med.

Nu är mat beställt från Green Mango och sen blir det lite Robinson.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar