onsdag 27 oktober 2010

27 oktober

Jahapp lönedag, men har inte jobbat nånting så det blir inte något litet extra denna månad. Idag ska jag till skolan för en heldag om Shakespeare. Läser Hamlet för fullt här hemma. Måste säga att jag än så länge känner mig oberörd, jag har inte fastnat för handlingen alls. Tycker nästan den är störigt skriven, tragglig och stundom pinsam när den ibland försöker vara rolig men inte är det. Karaktärerna känns inte äkta. Jag förstår att den måste ha varit spännande och bra i sin samtid, och visst finns där välskrivna och kluriga dialoger, men jag kan inte riktigt se varför den än idag är så kanoniserad som den är. What´s the fuss about? Nåväl jag får ge den en chans att utvecklas. Antagligen, hoppas jag, kommer jag ändra mitt synsätt under resans gång, eller också har jag konstig smak? För den är ju så otroligt hyllad så varför skulle inte "alla andras" tycken om Hamlet stämma? Fast jag tror snarare det handlar om hur bra skådespelarna är, med bra skådisar kan vilket stoft som helst framställas genialt. Men om mediokra skådisar hade spelat upp Hamlet - hade den varit så himla bra då? Kanske dumt att resonera så, för det är väl klart att alla texter som är skrivna för att spelas upp behöver bra skådisar. Hoppas jag ändrar mig som sagt var, men då måste texten skapa fram ett djup som jag än så länge inte mött på. Men vem är jag att tala? Jag är definitivt ingen expert.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar