måndag 4 oktober 2010

Mitt eviga studieliv?

Sammanställer mina studier lite, jag är väldigt nöjd med de ämnen jag studerat men lite besviken över att jag inte har en aktiv plan. Det börjar verkligen bli dags att fundera på hur jag ska tillämpa allt det jag lärt mig i arbetslivet. Länge har jag tänkt att äsch det går nog inte, jag kör på och läser det jag finner intressant (tycker faktiskt man ska tänka med hjärtat och göra det som intresserar en snarare än att kallt tänka ut sin framtid), men ibland slår det mig att detta samhälle inte är gjort för sådana som jag, drömmande humanister, och att en medelväg borde vara på sin plats, om jag nu inte vill leva på vatten och bröd i framtiden det vill säga.

Härromdagen frågade en kursare mig om ämnen som jag studerat, han fattade inte att jag i princip läst sedan jag var 19 år. Han såg förvånat på mig och frågade varför jag inte sökt en forskartjänst vid det här laget. Jag sa att jag inte ville söka med mina gamla uppsatser (de var inte så jättebra men helt okej - jag var väldigt ung och känner inte att jag kirrade dem), varpå han sa något i stil med: "Jamen det är ju ansökan som är det viktigaste. Det viktiga är att man kommer på ett intressant forkningsprojekt och att man kan formulera vad det är man vill göra på ett bra sätt." Och jag som alltid trott att man ansöker med sin uppsats...

Hur som helst är det "bara" Idé- och lärdomshistoria som jag har en D-uppsats i, och till våren kommer jag ha avklarat B-kurser i både Litteraturvetenskap och i Praktisk Filosofi. Funderar på, om jag orkar, att läsa C-kursen i Praktisk Filosofi samtidigt som B-kursen i Litteraturvetenskap. På så sätt kan jag till nästa höst vraka och välja mellan forskaransökningar. Idé- och lärdomshistoria är inte det absolut ultimata känner jag nämligen, utan vill helst fokusera på Praktisk Filosofi eller möjligtvis Litteraturvetenskap.
Såhär ser min lilla studielisa ut so far:

Idé- och lärdomshistoria 120p
Praktisk Filosofi 60p
Litteraturvetenskap 60p (till våren)

Spelutveckling 30p
Artificiell Intelligens 7.5p
Akademiskt Skrivande 7.5p
Engelska i Edinburgh 3 månader
Skrivarlinjen, 2 år

Humanioratjej? Javisst! Det är min grej minst sagt haha. Herregud alltså.
Ja, något ska jag nog kunna kråpa ihop av allt detta.
Längtar lite efter att skriva en C-uppsats i Filosofi, det är det jag vill göra just nu känner jag, inte minst eftersom det gick så himla bra på B-uppsatsen i våras (så bra respons av en professor har jag nog inte fått innan och det kändes fint för en gångs skull). Uppsatsen hette: "Den könsneutrala moraliska förvirringen". Helt olikt mig egentligen, men jag kände mig så provocerad av en radikalfeminists överdrivna användning av ordet Patriakat, så jag var tvungen att ge en slags motbild. Huh bla bla. God kväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar