onsdag 27 oktober 2010

Förstår fortfarande inte

Såg på en 2 timmar lång Hamletuppvisning. Jättebra skådespeleri, kul ny modern idé. Men jag förstår fortfarande inte vad som är så fruktansvärt speciellt. Dyster miljö med dystra överdrivna människor som i slutänden alla dör. Sedan spelar det ingen roll för mig hur mycket man lindar in berättelsen med vackra ord och spetsfundigheter. Jag menar hallå, det handlar om ett gäng på ett slott som dödar varandra under otroligt trista monologer!
En litteraturvetare (glömt hans namn) hyllade Shakespeares djupa levande karaktärsgestaltning och sa: Shakespeare invented the human. Men jag undrar om det inte är precis tvärt om. Många ursprungscitat har med tiden förvanskats till det bättre, översättare har delvis manipulerat texter enligt sitt eget tycke. Man har redigerat och sammanställt. Man har framställt Shakespeare som ett geni, vilken alla barn får lära sig i tidig ålder att prisa och se upp till. Okej, jag kan köpa att det är bra dramatik och att han var nyskapande. Men alla andra då? Vad hette andra som skrev dramatik under renässansen och kan vi inte få läsa något av dem också? Fanns det bara Shakespeare... Jag verkligen avskyr när kanonisering ser ut på detta sätt, att man till och med på universitetsnivå enbart talar om en och samma gammla erkända man, utan att diskutera alternativ.

Har ingen bra dag alls, kanske märks :P Jag är nöjd med kursen (engagerade lärare, bra upplägg i det stora hela osv) så menar inte alls att klanka ner på någon, mest att jag blir så trött på kanon ibland.

Så... Det var det, nu ska jag äta ugnsbakad torsk med kokt potatis, det är väl det jag behöver, lite mat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar