onsdag 22 september 2010

22 september

Idag har det visats massor med program om förståndshandikappade och deras liv. Först såg jag detta programmet när jag var och sprang på gymmet:

http://svtplay.se/t/133840/elvis_i_glada_hudik

Det handlar alltså om länken som jag la upp innan idag, om teartergruppen som blivit uppmärksammad eftersom den enbart består av förståndshandikappade. Helt underbart, blev nästan tårögd där jag sprang på löpbandet. Jag saknar att jobba med förståndshandikappade, de är underbara människor och de är precis som du och jag men med lite andra glasögon att se på världen med. Det var hur som helst ett jättefint och bra avsnitt som alla människor borde se, speciellt slutet av programmet där Mats med Downs syndrom berättade om sitt liv. Tyckte det var så vackert hur han beskrev saker och ting (fastän det var sorgligt också).

Sen nu precis visade Kunskapskanalen en dokumentär om en tjej och en kille i Storbritannien som var förälskade och som drömde om att gifta sig och leva som alla andra. Tyckte de verkade vettigare än de flesta "normala" människor. Ja, det finns så mycket fördomar.
Också jättebra program. Det visas igen på lördag, för er som missade det. Och här är en bild på dem:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar