söndag 19 september 2010

Valvaka

Tycker det är lite töntigt att hålla på och presentera siffror som inte ens är säkra, kan man inte vänta helt tills allt är räknat istället? Fast det är klart att folk är hispiga och vill veta någorlunda.
SD kan mycket möjligt bli lika stort som Vänsterpartiet, om man ska tro på undersökningen, men återigen är det dumt att spekulera än. "Vi har ambition om att bli Sveriges största parti i framtiden" är väl lite väl optimistiskt av SD, men det skulle inte förvåna mig om det går bra för dem. Det kanske är en välbehövlig wake up call. Om så blir fallet tänker jag försöka engagera mig i Vänsterpartiet så gott jag kan i hopp om att kunna hjälpa till, om än bara något litet, tills nästa val. Det borde jag kanske ha gjort för länge sen. Jag tror vi alla bör engagera oss mer, vi som har starka åsikter, istället för att lämna över till alla andra att göra jobbet åt oss. Sedan håller jag med min syster, som väljer att inte rösta på något parti, eftersom hon anser att alla partier har något bra och något dåligt. Det finns frågor där jag snarare är höger än vänster, det finns inget parti som representerar mina åsikter till punkt och pricka. Samtidigt tror jag det handlar om att komma underfund med vilken sida man står på i grunden, för även om de olika blocken talar om samma saker "rättvisa", "jämlikhet", "välfärd" osv, så har de helt olika grundsyner på hur vi ska ta oss dit och med vilka medel vi ska använda oss av. Det är där vi bör söka, genom att fråga oss själva vad vi har för grundvärderingar, sen att man kanske inte håller med ett parti i allt, men är det så viktigt? Hur skulle det se ut om man inte hade en personlig egen avvikelse? Det tror jag bara är nyttigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar