onsdag 8 september 2010

Kristdemokraternas mänskligare samhälle

På planscherna runt om i stan syns en allvarsam Göran Hägglund i profil. Han har spänt ögonen i den hotfulla bocken (buffeln?) eller den argsinta vargen. Budskapet klingar i mitt huvud långt efter jag passerat det tredimentionella tremetersplakatet: Ett mänskligare Sverige!

Det är det de vill ha, ett "mänskligare" Sverige. Hur specifikt som helst.

Minns en artikel som jag läste i våras (minns tyvärr inte från vilken tidning) där Hägglund propagerade för ett ögat antal poliser i samhället (vilket han iofs inte är ensam om). Bra, kan man tycka. Abolut, det kan väl aldrig skada. Men Kristdemokraterna tyckte i den nämnda artikeln att man skulle fokusera på att hejda "småbrotten" eftersom det skapar otrygghet. Kristdemokraterna skrev i artikeln att alla ska få lov att ha sin julgransbelysning ifred. Ut med poliserna på gator och torg!

Men är lösningen så enkel som att sätta in fler poliser? Och hur många poliser behövs för att folk ska kunna ha sin julgransbelysning ifred, ska vi ha en polis på varje gata? Tanken är god men den tycks sakna ett djup, en förståelse för underliggande samhällsproblem. Detta kommer jag att tänka på när jag ser planschen med arga Häggis. En del av mig blir provocerad bara av det faktum att de har valt något så oskuldsfullt som djur för att symbolisera "brottsligheten", "busarna" eller "minoriteterna", hur man nu än väljer att tolka det. Ja, vad exakt symboliserar de arga djuren på planscherna egentligen, det kan man undra. Att de använder den tröttsamma gamla synen av djur för att beskriva "ondska" eller slätt och lätt något som är "dåligt" retar mig. En annan del av mig blir provocerad när jag inser hur smart (men dock fult) det är att låta djur symbolisera det icke-mänskliga (vad sjutton nu det kan vara) i samhället, eftersom det är ett vagt men effektfullt sätt att slippa peka ut vilka folkgrupper/skeenden man egentligen avser.
Testa att byta ut vargen mot en busig pojke, eller mot en gniden vd, eller varför inte mot en invandrargrupp (som ju tycks vara populära att klandra), utan att folkgrupper skulle känna sig utpekade. Nej det hade inte funkat (Obs jag menar alltså inte att KD skulle vilja utpeka t. ex invandrare, men det är lätt att börja tolka in olika tänkbara grupper eller företeelser). Sån tur då att Kristdemokraterna har lite djurbilder att ta till sin hjälp. Så slipper de definiera vad de menar med ett "mänskligare" samhälle.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar