fredag 3 september 2010

3 september

Äntligen börjar min kropp bli starkare. Bra mat, träning och låg alkoholförbrukning är vad som gäller. Sprang idag 7 km. Det kändes som jag hade kunnat springa hur långt som helst. Kanske är uthållighet ett smygarv från min pappa, men hur skulle det kunna vara det? Kan man ärva den typen av saker? Han brukade säga till mamma att han sprang 1 mil om dagen när han var ung, för att rensa kropp och tankar. Det låter som jag. Det är hur som helst helt underbart att komma iväg och träna. Även mycket med psyket hänger ihop med allt det där, det är lite som att "ta två och betala för en". Människor som inte gillar att röra på sig skrämmer mig lite, jag förstår det inte. Får för mig att det oftast är dem som rör sig långsammast på stan, som står och vrider och vänder sävigast i kön :)
Såg en föreläsning där olika forskare var överrens om att ett stillasittande liv var farligare är rökning. Stillasittande människor lever inte lika länge. Lite töntigt att tänka så kanske för man kan ändå aldrig veta i förväg hur ens liv ska bli, hur det ska gå. Men ändå, det är en tankeställare.

Har börjat tänka allt mer på hur mycket som dricks och äts fel i samhället. Jag menar inte att vara nån nyttighetspolis för jag kan själv unna mig både det ena och det andra, vilket jag absolut tycker man ska. Men det har blivit en trend att inte bry sig så jäkla mycket, att festa varje helg, supa ner sig och vältra sig i dålig kost - som att det är töntigt att bry sig om sin hälsa. Det är en känsla jag får i alla fall bland vänner och bekanta (även om de kanske har en helt annat uppfattning). Själv har jag kanske haft 4 - 5 år utav festande, men det är nog för mig, that's it. Det var förvirrade år, och jag behövde uppleva dem, kanske alla behöver det på sitt sätt. Men efter att ha testat på festandet mognar man förhoppningsvis och inser hur mycket det skadar ens kropp och ens liv för den delen. Det tycks vara få människor som kan bete sig när de druckit. Vem vill hålla på så år in och år ut? Slita på sig själv. Nej, människor har överlag blivit så blinda att de häller i sig vad som helst bara för att man får och kan. Sen tror de att de är coola för att de är avslappnade och oseriösa. Tror faktiskt fler i samhället är alkoholberoende än man tror. Tror var och varannan är det, för hur många kan gå ut och festa utan att dricka? Ibland undrar jag om vi inte lever i en fantasivärld. Man sitter vid sitt internet om vardagarna, och sen sitter man med sin drink om helgerna. Men vilka ÄR vi allihopa? Vad har du för intressen, drömmar? Vem ÄR du?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar